Wednesday 16 March 2011

Dunia Baru



Tanggal 20 Jun 2010 , aku mula mejejakkan kaki ku ke kampus. Aku berjaya melanjutkan pengajian ku ke peringkat ijazah walaupun keputusan STPM aku agak k.o. Aku bersyukur kerana diberi peluang oleh-Nya utk belajar. Jadi aku harus rebut peluang ini dan tebus balik kesilapan2 ku yg lalu. Cewaaah! Well, as usual sbg pelajar baru aku harus berorientasi dulu selama seminggu sblm memulakan sesi pengajian. Opps, lupa nk gitau, aku skrg ni belajar kt UNISEL dan mengambil course Business Management. Ok sambung yg tadi lak.. Dlm masa seminggu tuh, aku dpt ramai kenalan. Mmg btol2 1 malaysia la sbb ada yg dtg dari Penang, Johor, Terengganu dan Sabah pun ada. Aku tersangat2 la teruja dgn dunia baru aku. Bermacam-macam gak la aktiviti sepanjang minggu tuh. Yg paling aku suka time program ESQ tuh, mmg aku da agak mesti ada slot nanges2 nih. Tp aku x nanges pun mungkin sbb aku da biasa dgn keadaan camni masa skola dulu,so da lali! Kiri, kanan, dpn, belakang semua nanges. Semua nk peluk aku,time tuh mmg kantoi la kn aku x nanges. Adoyai,ntah apa la yg diorang fikir pasal aku. Mesti diorang pikir aku ni hati kering. Ah,peduli la., dlm hati aku mmg sedih cuma x terkeluar air mata je. Bkn aku x syg org tua aku. And kerana mereka juga la aku berada di sini skrg.

RAGAM
Setelah sebulan aku belajar di sini, mcm2 spesies aku tgk org2 nya Agaknya mmg cmni kn bila org da meningkat dewasa. Fikiran aku juga lebih terbuka berbanding dulu sbb kalau dulu aku mungkin bergaul dgn dak2 skola aku je tu yg x berkembang kot otak aku ni. Tp korang jgn pikir lain lak. Terbuka tuh bukan bukak sana sini tau, bkn aku ni da jd kaki celubbing ke apa. Bkn tu tau mksd aku. Hahah. Insyallah aku bole membawa diri dgn baik. Nasib baik aku berulang dari rumah ke Unisel so agak jimat sikit la perbelanjaan aku berbanding dgn dak2 yg duduk kt hostel. Kesian aku tgk diorang kadang2, kalau duit PT lambat masuk, mmg diorang ni betul2 ikat perut. Sadis betul. Duit PT tu pun kdg2 x cukup utk mereka buat belanja,ye la lepas kena tolak baki bkn tinggal byk mana pun,cipot je. Buatnya kalau mereka tu menyewa mmg x cukup sgt2 la kn. Xpela, kena la berkorban. 3 thn je kot. Pejam celik pejam celik da 3 thn. Asalkan aku dan mereka ni ada kesedaran nk mengubah nasib masing-masing. "Xde sape lg da nk tlg kita melainkan kita sendiri", inilah yg mak aku selalu pesan kt aku dan akan ku ingat sampai bila-bila pesanan nih. Mmg dgn pelajaran sajalah yg bole mengubah nasib seseorang. Aku tau pasti xkn ada yg menyokong statement ni. Tp ini hanyalah pendapat aku. Lain org lain pendapat kan.. Ok lah, sampai di sini saja. Kalau ada yg terasa aku mintak maaf. And kalau ada cerita menarik akan ku post kn ke blog lg, insyallah.. Sekian. Assalamualaikum.

0 comments:

Post a Comment